Rok 2020/2021 w Zespole Szkół im. Jana Kasprowicza przyniósł ogromne zmiany wobec uczniów, w szczególności z niepełnosprawnościami. W pełnej rozciągłości jest to dostosowanie budynku i zlikwidowanie barier architektonicznych:
- mamy 2 podjazdy (na zewnątrz i wewnątrz) dla niepełnosprawnych,
- sanitariaty dostosowane dla niepełnosprawnych,
- sklepik szkolny został przeniesiony z 2.piętra na parter,
- winda!!! (obecnie w procesie budowy),
- tłumacza migowego dla osób z niedosłuchem,
- nauczyciela wspomagającego,
Jesteśmy tzw. "CICHĄ SZKOŁĄ", w której dbamy o zdrowie uczniów i jej pracowników.
Hałas spowodowany przez dzwonek jest przyczyną stresu, negatywnie wpływa na układ nerwowy, powoduje ogromną traumę dla osób z autyzmem.
- W przypadku, gdy choćby jeden uczeń doświadczał autyzmu, szkoła nie może być torturą dla niego, gdyż silny hałas może prowadzić nawet do ataku padaczki. To właśnie ogół musi dostosować się do jednostki, nie jednostka do ogółu czyli w tym przypadku Szkoła do ucznia - wnosi Dyrektor Szkoły w trosce o bezpieczeństwo uczniów.
Konsultacje z Samorządem Uczniowskim i Radą Rodziców pokazały, że uczniom od dawna przeszkadzał dzwonek bo powodował stres i duże zaniepokojenie. Badania także potwierdzają, że dzwonki są przyczyną natężenia hałasu i podnoszą poczucie stresu zarówno u uczniów, jak i u nauczycieli. Hałas dzwonka przyczynia się także do eskalacji energii uczniowskiej, a ponadto, zdejmuje z uczniów odpowiedzialność za kontrolowanie czasu. Szkoła bez dzwonków wyposażona w sale lekcyjne z zegarami to pomysł na wzięcie odpowiedzialności przez uczniów za zarządzanie czasem oraz samodyscyplinę.